DANIEL VASTEN | TIPS en TRICS

DV_Post_1

Voedingsmiddelen
Van sommige voedselgroepen is het kraakhelder wat je mag eten: fruit, groente, noten en zaden zijn daar voorbeelden van. Bij een aantal voedselgroepen kun je echter wat makkelijker ‘de fout ingaan’. Denk hierbij aan volkoren granen, melkproducten en vleesvervangers.

Volkoren granen
Voorbeelden van volkoren granen zijn zilvervliesrijst, havermout, quinoa en haver. Volkoren brood en volkoren pasta bestaan niet volledig uit volkoren granen en wordt daarom niet gegeten tijdens het Daniel vasten. Dit heeft te maken met het ingrediënt ‘bloem’. Bloem is namelijk een vermalen graansoort zonder het volkoren gedeelte ervan. Ook zitten er eieren in pasta. Eieren zijn dierlijke producten en die worden tijdens het Daniel vasten niet gegeten.

Melkproducten
Melk, kaas en boter gemaakt van koemelk wordt niet gegeten. Wel mag je kokos-, soja- en amandelmelk drinken, mits deze geen toegevoegde suikers bevatten.

Voorbereidingen
Het is aan te raden om voorbereid aan jouw vastentijd te beginnen, zowel geestelijk, lichamelijk als emotioneel.

Geestelijk

  • Zoek uit wat er in de Bijbel staat over vasten (alle vormen van vasten). Bestudeer deze verzen en bemoedig jezelf en anderen hiermee! Verder kun je een boek lezen over Daniel vasten (pastor Rick Warren heeft hier bijvoorbeeld een boek over geschreven). Zo kunnen we als kerk groeien in wijsheid over dit onderwerp!
  • Maak dagelijks genoeg tijd vrij om in rust en stilte met God te zijn. We vasten immers om God te laten zien hoe hongerig we zijn naar meer van Hem in ons leven! Creëer daarom momenten in je dag waarop God Zijn stem aan jou verstaanbaar kan maken, zodat je tijdens het vasten ook echt mag merken dat je Hem beter leert kennen.

Lichamelijk

  • Ben je zwanger, slik je medicatie of heb je een chronische ziekte? Doe dan goed onderzoek naar wat voor jou de mogelijkheden zijn. Zo kun je bijvoorbeeld je huisarts raadplegen. Houd echter wel in gedachten dat voeding een onderwerp is waarbinnen de meningen (ook van professionals) erg verdeeld zijn. Advies vragen is dus verstandig, maar maak uiteindelijk zelf (samen met God!) jouw persoonlijke keuzes omtrent het vasten.
  • Begin nu al met het afbouwen van jouw cafeïne- en suikerinname. Cafeïne en suiker zijn namelijk zeer verslavende middelen. Door van de een op de andere dag jouw inname hiervan te verminderen of te stoppen kun je ‘afkickverschijnselen’ krijgen: hoofdpijn, misselijkheid, vermoeidheid… Mocht je deze verschijnselen tijdens het afbouwen al ervaren, besef dan wat dit betekent: jouw lichaam is hoogstwaarschijnlijk verslaafd aan suiker en/of cafeïne, maar is nu heel hard aan het werk om gezonder te worden!
  • Drink meer water. Dit zal helpen tegen de mogelijke ‘afkickverschijnselen’, geeft je een voller gevoel en reinigt je lichaam van afvalstoffen. Als je hier nu al mee begint zal jouw lichaam beter voorbereid zijn op de periode van vasten. Wist je dat je de helft van je lichaamsgewicht in deciliters mag drinken per dag?! Als je dus 80 kilo weegt, mag je 40 deciliter (= 4 liter) water drinken. Veel he?! Moet je nagaan wat een chronisch vochttekort velen van ons hebben!
  • Clean out your closets. Bekijk jouw voedselvoorraad thuis en berg alles op wat je tijdens het Daniel vasten niet mag eten. Of nog beter, geef het weg aan bijvoorbeeld een opvangcentrum! Dan heb jij geen verleidingen meer in huis en hebben zij een rijkelijk gedekte tafel die avond. Koop bovendien bij het boodschappen doen geen producten meer in die je tijdens het Daniel vasten niet zal eten.
  • Bedenk nu alvast wat je tijdens het Daniel vasten wél zal eten en maak hier een boodschappenlijstje bij. Verderop in dit artikel vind je meer informatie over welke voedingsmiddelen je kunt eten.

Emotioneel

  • Spreek van tevoren met jezelf af wat jouw richtlijnen zullen zijn tijdens het vasten. Wellicht kies jij er bijvoorbeeld voor om vanwege jouw gezondheid wel vis te blijven eten. Iedereen is vrij om hierin zijn eigen keuzes te maken. Houd je wel aan de afspraken die je met jezelf hebt gemaakt. Ga dus niet gaandeweg beredeneren dat je eigenlijk toch wel af en toe vlees nodig hebt. Weet dat Daniel vasten (voor de meeste mensen) een gezonde manier van vasten is. Weet ook dat God jouw ‘offers’ ziet!
  • Vermijd de woorden ‘mag niet’ en ‘moeten’. “Zullen we vanavond kip eten? Oh nee, dat mag niet he?!” Wees je bewust van de impact die deze woorden hebben op jouw doorzettingsvermogen. Mag je geen kip eten of wil je geen kip eten, omdat je ernaar uitziet wat de impact van deze periode van vasten zal zijn op jouw persoonlijke relatie met God? Uiteindelijk gaat het niet zozeer om wat je eet, maar om wat er leeft in je hart!